כל מי שיחפש ברשת "טיול ג'יפים בצפון יוון" יקבל המון הצעות מהמון חברות, איך יודעים מה לבחור? איך יודעים מה מתאים להעדפות שלנו? ומה צפוי לנו בכל אחת מההצעות שנקבל?
אנסה לעשות קצת סדר ולהסביר את ההבדלים בין ההצעות השונות.
נתחיל ברכבים עצמם, רוב הטיולים שיציעו לכם ברשת הם ברכבים שהושכרו מחברות ההשכרה הסטנדרטיות (אוויס, הרץ וכדומה), הרכבים יהיו רכבי שטח "רכים" עם אופציית 4X4 (ניסן קשקאי, סוזוקי ויטרה ודומיהם), שמתאימים לנסיעת שבילים רגועה, החברות עצמן תגבה מכם סכום לא מבוטל (בערך כ-1000 יורו) שיוחזר אליכם לאחר החזרת הרכב במקרה שלא נגרם שום נזק לרכב, הערה קטנה: גביית סכום זה היא פרקטיקה מקובלת בכל העולם וכמעט בכל חברות השכרת הרכב כשמדובר ברכבים שיש להם אופציית 4X4.
רכבים אלה באים במצב סטנדרטי מהיצרן הווה אומר צמיגי כביש וללא הגבהה מיוחדת, התנועה בהם מוגבלת לשבילים בלבד, ולכן היכולת להגיע איתם למקומות נידחים במיוחד מוגבל.
הטיולים האלה מתאימים לחלק נכבד מהאוכלוסייה המעוניין לחוות את יוון מזווית נוספת, הם אינם מעוניינים בנסיעת שטח אקסטרימית ואין להם את הנסיון בנהיגה ובנסיעה כזו. הטיולים האלה בסך הכל מספקים את הסחורה, החוויה אכן מעניינת, מגיעים לכפרים שכנראה לא היינו מגיעים אליהם בנסיעה בטיול מאורגן.
רוב החברות מציעות את אותם המסלולים וקרה לא אחת שהיינו שלוש או ארבע קבוצות של חברות שונות שנפגשנו באותו המקום לצהריים או בסוף היום.
המסלולים בדרך כלל יצאו מאתונה, יגיעו לאיזור קרפניסי ומשם יצפינו לאיזור צומקרה וזגוריה, ויחזרו דרך המנזרים התלויים לאתונה.
הטיולים יצאו ויחזרו לאתונה כי שם מרוכז רוב צי הרכבים המתאימים שיש לחברות השכרת הרכבים ביוון.
סוג אחר של טיולים הוא עם רכבי שטח "קשוחים", דהיינו רכבים שהותאמו לנסיעת שטח יותר אגרסיבית, הרכבים בדרך כלל יוגבהו ויוחלפו הצמיגים לעבירות יותר טובה בשטח.
מראש הטיולים האלה יהיו יותר יקרים בגלל הבלאי והתחזוקה היקרה של הרכבים, הם יפנו לקבוצה יותר מצומצמת של מטיילים שמכירים ויודעים לנהוג בכלים כאלה בתוואים המאתגרים.
כמות הרכבים שעונים על הדרישה הזו מראש יותר קטנה ובדרך כלל יהיו בידי חברות קטנות המתמחות בתחום.
אפשרות אחרת היא טיולים חד יומיים המוצעים לאנשים הבאים לבקר באיזור מסויים, טיולים אלה יהיו בדרך כלל ברכבים קטנים (אין צורך ל"סחוב" איתנו את כל הציוד שלנו), נרד איתם לשטח לסיבוב של כמה שעות. הטיולים האלה מתאימים לאנשים שרוצים לחוות אירוע שטח קצר יחסית ומשם ימשיכו את הטיול בפרייבט או באוטובוס.
כמה נקודות שמשותפות לכל הטיולים:
- רוב הרכבים מצוידים בגיר ידני – מיעוטם בגיר אוטומטי, קחו בחשבון שבתקופות השיא רוב הסיכויים שתקבלו רכב ידני אלא אם כן הזמנתם מראש משהו אחר
- מלונות – במקרה שקניתם חבילה למספר ימים, תמצאו שהמלונות אמנם מצויים בכפרים ואינם בעלי חדרים רבים, אבל הם מצוינים ועומדים בסטנדרטים שהורגלנו אליהם
- דלק והוצאות אחרות – קיראו טוב טוב את האותיות הקטנות, לימדו מה כלול ומה לא כלול בחבילה שקניתם.
- תאמו ציפיות – בררו מה המסלול ואיזה רכבים ישמשו אתכם – פגשתי אנשים שציפו לרכבים קשוחים ולמסלול מאתגר ומבחינתם הטיול נהרס כשמצאו שלא כך הדבר, והפוך, אנשים שהגיעו לכאורה לטיול שבילים רגוע ומצאו את עצמם בטיול שטח אגרסיבי, גם בטיול החוויתי ביותר בעולם ברגע שאין תיאום בין הציפיות ומציאות האכזבה היא גדולה ולא ניתנת לתיקון.
- התאימו את הטיול לאוכלוסיה – ככל שהקבוצה תהיה בעלת מכנה משותף רחב יותר ההנאה מהטיול תהיה גדולה יותר. באחד מהטיולים שהדרכתי הגיע נוסע הסובל מבעיות גב וקשה לו לשבת זמן ארוך ברכב נוסע ועל אחת כמה וכמה ברכב מטלטל בדרכי עפר, מראש לא הייתי ממליץ לו לצאת לטיול כזה כי אין סיכוי בעולם שהוא יהנה, נהפוך הוא, הסבל שיגרם לו ישפיע גם על שאר החברים בקבוצה.
- טיול שטח שאין בו מדריך מקומי – סימן חשוד – בגלל שחלק מהשבילים נסגרים ונפתחים בעונות ובזמנים שונים רק מקומי שמעורב ומעורה יוכל לדעת את מצב בשבילים
- אלכוהול ונהיגה – אלכוהול הוא חלק בלתי נפרד מטיולים ביוון, הפרידו כל חיבור אפשרי בין אלכוהול לנהיגה. האדם הנוהג לא ישתה אלכוהול בשום מצב!!! ואין להעלות אלכוהול לתא הנוסעים ברכב